Arrow High Voltage

Arrow High Voltage
Hallo metalheads,
 
Het is weer maandag, dus vanavond tussen 21.00 en 22.00 uur tijd voor weer een verse aflevering van High Voltage, uw vaste baken in de immer turbulente wereld van hardrock en heavy metal, waarin het beste van de tegenwoordige tijd wordt afgewisseld met de grootste en schoonste parels uit meer dan 40 jaar harde rock geschiedenis, waarbij ook zeker de vergeten juweeltjes nog eens de aandacht krijgen die ze ronduit verdienen.
 
Dertig jaar geleden zette het toen nog jonge Guns 'N Roses voor het eerst voet op Europese bodem voor een reeks shows die ze ook langs de Amsterdamse Paradiso voerde. Als je nu zou vragen wie er allemaal bij was die avond kan je met de jaknikkers op je gemak een stadion vullen, maar in werkelijkheid had slechts een handjevol mensen de moeite genomen om eens te kijken wat dit bandje uit L.A. eigenlijk te melden had. De rest is uiteraard geschiedenis. Zo rauw als toen is het uiteraard tegenwoordig niet meer, maar met deze vette track van 'Live ?!*@ Like a Suicide' hebben we toch weer een hele prettige opener van deze aflevering van High Voltage.
 
Na rauwe rock 'n roll is een potje authentieke thrash metal altijd fijn. Dat kan je met gerust hart overlaten aan de heren van Municipal Waste, die met recht vaandeldragers genoemd mogen worden van de nieuwe generatie aan thrash metal bands. Binnenkort komt hun nieuwe schijf 'Slime And Punishment' uit, waarvan je vandaag een voorproefje gaat horen. Vervolgens doen we een stapje terug in de tijd om het Duitse Accept en de plaat 'Breaker' - toen nog met Udo Dirkschneider op zang - weer eens wat speelminuten te geven. Begin augustus komt er trouwens een nieuwe plaat uit van de band, en die ga je tegen die tijd zeker horen bij High Voltage.
 
Velen van U zullen vast wel eens gehoord hebben van Spiritual Beggars. Dat is een Zweedse band die het liefst lekker doorstampende hardrock ten gehore brengt. Dit is voor sommige heren in de band echter niet genoeg, en om hun echte oerdriften een uitlaatklep te geven hebben zij het thrash gezelschap My Regime opgericht. En dat dit geen verspilling van tijd en energie was blijkt wel uit de prima nieuwe plaat 'Deranged Patterns'. Hierna is het beurt aan de mooiste meisjes uit de klas. Tenminste, dat waren ze zo halverwege de jaren 80. Ja, als er een clipje van Vixen voorbij kwam op één van de muziekzenders dan bleef menig man en ruimdenkende vrouw toch even hangen. Muzikaal was het ook allemaal best te doen, met name op hun 2e plaat 'Rev It Up' uit 1990 trokken de meiden aardig van leer. Toch wel weer ironisch dat deze plaat het een stuk minder goed deed dan het gladde debuut uit '88 en niet kort daarna werd de band door hun label gedropt. Mooi hé, die showbusiness.
 
Veel bands houden op met bestaan zodra het centrale figuur binnen het geheel het tijdelijke met het eeuwige verwisseld heeft. Bij Thin Lizzy liep dat ietsje anders. Ondanks het feit dat Phil Lynott de band eigenlijk in 1983 al opgedoekt had en zelf in 1986 overleed is er sinds die tijd altijd wel één of andere incarnatie van Thin Lizzy op de binnen -en buitenlandse podia actief geweest. Op zich niks mis mee natuurlijk, want deze muziek moet gewoon levend gehouden worden, maar toch mist gewoon die typerende stem van Phil. Luister maar eens naar die geweldige track van het album 'Live' en je begrijpt vast wat ik bedoel. Na de concertagenda gaan we verder het een heerlijk antiek deuntje van Anthrax, en de metal classic van vandaag is voor Scorpions. Begin jaren tachtig was het uiterst onzeker of de band wel zou blijven voortbestaan vanwege de stemproblemen van Klaus Meine. Hij was na een wereldtour zijn stem kwijt, en artsen adviseerden hem zelfs een andere baan te zoeken, want zingen zou hem niet meer gaan worden. Klaus echter sloeg dit advies in de wind, en één second opinion en twee stembandoperaties verder was hij weer helemaal het mannetje en bracht men met 'Blackout' één van meest succesvolle Scorpions platen aller tijden uit.
 
Kreator behoort ontegenzeggelijk al sinds jaar en dag tot de Europese thrash metal top. Dat bewezen ze eerder dit jaar al met hun nieuwste album ‘Gods Of Violence’. Deze maand echter verschenen er ook opgepoetste versies van de oude successen ‘Endless Pain’ (1985), ‘Pleasure To Kill’ (1986), ‘Terrible Certainty’ (1987) en ‘Extreme Aggression’ (1989), en dat kunnen we natuurlijk niet zomaar aan ons voorbij laten gaan. Uit ongeveer diezelfde tijd kwam het Amerikaanse gezelschap Warrior, die in plaats van thrash melodieuze metal ten gehore brachten. Hun toenmalige label had een enorm vertrouwen in deze band. Kosten nog moeite werden gespaard ter promotie van het debuut ‘Fighting For The Earth’, tot speciaal ontworpen stage kleding aan toe (bedacht door dezelfde mensen die ook de Star Trek acteurs van kleding hadden voorzien in de film ‘The Wrath Of Khan’). Het momentum was daar, maar helaas ging de band precies op dat moment ten onder aan interne problemen, mismanagement en problemen bij de platenmaatschappij. Er volgden nog talloze reanimatiepogingen, maar dat werd niet meer dan wat gerommel in de marge. Een echte lost treasure dus, die we vandaag nog één maal aan de vergetelheid ontrukken.
 
Megadeth behoeft uiteraard geen enkele introductie, maar wel zijn de meningen verdeeld over welk werk van de heer Mustaine en zijn uitzendkrachten nou beter is. Het legendarische edoch met nadrukkelijke hulp van drank en drugs tot stand gekomen oermateriaal uit de jaren 80, of het wat cleanere geluid dat na zijn bekering de overhand nam. Vandaag toen we weer eens een track van een recente plaat, om precies te zijn ‘United Abominations’ (2006). Neen, zeker geen klassieker in de categorie ‘Peace Sells’, maar toch zeker goed genoeg om weer eens op te zetten. Afsluiten doen we vandaag met een ietwat speciale cover. Normaal gesproken worden bands gecovered door andere bands, maar voor het Rush tribute album ’Working Man’ speelden onder creatieve leiding van toenmalig Dream Theater drummer Mike Portnoy een resem aan muzikale grootheden in hun eigen studio’s hun stukken in die later tot één geheel werden gesmeed door de origine Rush producer Terry Brown. Onder andere Sebastian Bach (Sikd Row), Jake E. Lee (Ozzy Osbourne, Badlands), Billy Sheenan (David Lee Roth, Mr.Big), Michael Romeo (Symphony X), Deen Castronovo (Wild Dogs, Journey), Steven Morse (Deep Purple) en zelfs onze landgenoot Gregoor van der Loo waren bij dit product betrokken, en de kwaliteit spat er gewoon ontegenzeggelijk van af.
 
Uiteraard zijn we hier bij Arrow zeer benieuwd naar jullie feedback, dus gerust een berichtje achter op Facebook. Bij tijd en gelegenheid zal ik zeker ingaan op jullie complimenten, constructieve commentaren en/of briljante ideeën.
 
“If it’s too loud, you’re too old!”
 
Horst Vonberg


19-06-2017

 
ARROW CLASSIC NIEUWS

21

jun

Arrow Bluesbox

Vandaag is de start van de zomer en dus in korte broek zomerse deunen vanavond tussen 21:00-22:00 in de Bluesbox
20

jun

Arrow Symfo Mania

Het nieuwe album van Roger Waters, de nieuwe Steven Wilson en nog veel meer mooie Symfo tussen 21:00-22:00 in Arrow Symfo Mania
19

jun

Arrow High Voltage

Rauwe rock 'n roll, een potje authentieke thrash metal en vers rondvliegend metaal tussen 21:00-22:00 in Arrow High Voltage
14

jun

Arrow Bluesbox

Van 21:00-22:00 in de Bluesbox o.a Bonnie Rait, een oudje van Memphis Slim & Willie Dixon en een klassieker van Rory Gallagher
13

jun

Arrow Symfo Mania

22 minuten is vrijgemaakt voor Genesis Supper's Ready en de nieuwe Mike & The Mechanics tussen 21:00-22:00 in Arrow Symfo Mania

 
CONCERTAGENDA


John Fogerty

Ziggo Dome, Amsterdam
28 juni

Guns N Roses

Goffertpark, Nijmegen
12 juli

Brian Setzer’s Rockabilly Riot

013, Tilburg
15 juli

Extreme

TivoliVredenburg, Utrecht
25 juli

U2

Amsterdam ArenA
29 juli