Arrow High Voltage

Arrow High Voltage
Hallo metalheads,
 
Het is weer maandag, dus tijd voor weer een verse aflevering van High Voltage, uw vaste baken in de immer turbulente wereld van hardrock en heavy metal, waarin het beste van de tegenwoordige tijd wordt afgewisseld met de grootste en schoonste parels uit meer dan 40 jaar harde rock geschiedenis, waarbij ook zeker de vergeten juweeltjes nog eens de aandacht krijgen die ze ronduit verdienen.
 
Het openen van de vergadering wordt vandaag overgelaten aan Bruce Dickinson. Ja, die van Iron Maiden. De beste man heeft een aantal jaren lang leuke solo platen gemaakt, en sommige van de songs die hij toen schreef klinken een stuk frisser dan het werk dat Iron Maiden zelf uitbracht die periode. Ja, grote woorden, ik weet het, maar onze opener van vandaag zet je wat dat betreft wel even aan het denken. Het blijft trouwens niet bij deze Iron Maiden connotatie. De heren in de band hebben al jaren kinderen, en een aantal daarvan zijn inmiddels ook muziek aan het maken. George Harris, inderdaad de zoon van, timmert al een tijdje aardig aan de weg met The Raven Age, en recentelijk zal hun debuut ‘Darkness Will Rise’ verschijnen. Verwacht echter geen muziek zoals pappie die maakt, maar een aanpak die een stuk moderner is.
 
Voor de academici onder ons is het altijd een uitdagend iets: wie of wat gaf nu het startschot voor de harde muziek? Sommigen zeggen Rolling Stones. Anderen claimen The Beatles. The Kinks worden ook vaak genoemd, net zoals Cream. Wellicht heeft iedereen gelijk, want al deze bands hebben in de tweede helft van de jaren 60 wel eens iets opgenomen wat harder dan gewoonlijk was. Of een riffje verzonnen wat met een zekere distortion er op best eng was. Maar als we serieus de credits moeten gaan uitdelen kom ik bij niemand ander uit Jimi Hendrix, die 50 jaar geleden met ‘Are You Experienced’ het definitieve startschot gaf voor het fenomeen wat sindsdien hardrock heet. Maar mail me gerust als jij andere inzichten hebt, dan discuzeuren we gezellig verder.
 
De Lords Of Metal tip van de week is deze week in de veilige handen van James LaBrie (Dream Theater), Simone Simons (Epica), Floor Jansen (Nightwish), Hansi Kürsch (Blind Guardian), Tobias Sammet (Edguy, Avantasia) en Russell Allen (Symphony X). Allemaal tegelijk? Jazeker, want je hoort deze klasbakken allemaal terug op het nieuwe album van onze eigen Hollandsche gigant Arjen Lucassen en zijn Ayreon. Met ‘The Source’ heeft hij een prachtig nieuw hoofdstuk toegevoegd aan zijn al zeer imposante discografie, en vanavond hoor je maar liefst twaalf minuten van deze plaat. Ga er maar eens lekker voor zitten.
 
Het zal jullie trouwens niet ontgaan zijn. Deze week mogen we weer met zijn allen naar de stembus. Nou ga ik hier op deze plek en in deze functie zeer zeker geen adviezen geven welk hokje er rood gekleurd moet worden, maar ik hoop dat iedereen wel de gang naar het stemlokaal zal maken. Maak gebruik van je stemrecht! Dat vind ome Alice Cooper ook, dus doen we vandaag nog een keer zijn verkiezingshit uit 1972, maar dan in de 2016 live uitvoering. Dat is uiteraard ook meteen de opmaat voor de concertagenda, waarin je onder ander kan horen dat de Franse meesters van Gojira weer in het land zijn. Een uitstekende reden om hun plaat ‘Magma’ weer eens uit de kast te halen, volgens velen de beste plaat van 2016.
 
Op 15 augustus aanstaande staan Dave Mustaine en zijn maten in de Tilburgse 013, en daar kunnen de luisteraars van High Voltage kaarten voor winnen. Stuur maar een mailtje naar prijsvraag@arrowfy.nl waarin jij uitlegt waarom juist jij recht hebt op gatis kaarten voor Megadeth, en wie weet sta jij op 15 augustus geweldig feest te vieren. De metal classic van vandaag is uiteraard ook van onze thrash metal helden, en hopelijk spelen ze deze kraker ook in Tilburg. Hierna is het de beurt aan een ietwat vreemde eend in onze bijt. We doen namelijk een nummer van de nieuwe plaat van het Italiaanse folk/pagan gezelschap Atlas Pain, getiteld ‘What The Oak Left’. De band speelt opzwepende epische folk/pagan metal met brede symfonische arrangementen. Denk aan een melodieuze versie van Equilibrium, een toegankelijker Finntroll of ook wel aan Ensiferum. Iets wat we niet al te vaak draaien bij High Voltage, maar dit is toch zeer zeker de moeite waard.
 
Ook zeker de moeite waard is de lost treasure van deze week. Zweden staat alom bekend als hofleverancier van kwaliteitsbands binnen het metal gebeuren. Dat is heden ten dage zo, maar ook al in de eerste helft van de jaren 80. Het feit dat iedereen in Zweden al vanaf de kleuterschool muziekles krijgt heeft daar zeker aan toe bijgedragen, maar het blijft verbazingwekkend hoeveel goede bands er uit dat land komen terwijl er, zeker in vergelijking met Nederland, niet eens zoveel mensen wonen. Niet iedere band is natuurlijk waanzinnig succesvol, en dat gaat zeker op voor Torch. Weliswaar hadden een aantal prima songs op zak, maar getekend zijn bij een klein label die de band niet op de juiste wijze wist te promoten betekende dat Torch gewoonweg niet wist te ontsnappen aan de obscuriteit. Jammer, want de felle heavy metal hun debuut LP was prima te verteren.
 
Nee, soms helpt het enorm als je al een gearriveerde artiest bent. Deuren gaan makkelijker open, je wordt eerder ontvangen door mensen met de juiste tekenbevoegdheid, en als je daarbij nog eens een paar andere zeer getalenteerde muzikanten meebrengt kan het feestje niet meer stuk. Dat noemen we trouwens al snel een supergroep, en Black Country Communion mag gerust zo omschreven worden. Ik bedoel, Glenn Hughes, Joe Bonamassa, Jason Bonham en Derek Sherenian? Goedemorgen pater, daar staat voor miljoenen in het veld. Nu lagen ze een tijdje stil, supersterren hebben nu eenmaal een drukke agenda, maar gelukkig is er toch nog wat tijd gevonden om samen de studio in te duiken, en het resultaat komt in mei aanstaande uit. Tegen die tijd hebben wij ‘m vast in huis, maar tot die tijd doen we het nog even met een fraaie track van hun tweede album uit 2011. We sluiten de avond vandaag af met de Noorse black metal koningen Dimmu Borgir. En voor iedereen met een iets minder sterk hart nu spontaan van zijn kruk flikkert: niet schrikken hoor. Hun eigen werk valt redelijk buiten de High Voltage grenzen, maar hun covers van andermans werk klinken een stuk toegankelijker. Zo ook vandaag, als Accept de pineut is. Al moet er geconcludeerd  worden dat deze black-achtige uitvoering het origineel niet anders dan eer aandoet. Waarvoor hulde.
 
Uiteraard zijn we hier bij Arrow zeer benieuwd naar jullie feedback, dus laat gerust een berichtje achter op Facebook. Bij tijd en gelegenheid zal ik zeker ingaan op jullie complimenten, constructieve commentaren en/of briljante ideeën.
 
“If it’s too loud, you’re too old!”
 
Horst Vonberg


13-03-2017

 
ARROW CLASSIC NIEUWS

22

mrt

Arrow Bluesbox

Vanavond tussen 21:00-22:00 in de Bluesbox o.a een eresaluut voor Chuck Berry, en muziekjes van Joe Bonamassa en Flavium
21

mrt

Arrow Symfo Mania

Luister vanavond tussen 21:00-22:00 naar Arrow Symfo Mania voor de lekkerste symfonische rock uit het heden en verleden.
20

mrt

Arrow High Voltage

Luister vanavond van 21:00-22:00 uur naar Arrow High Voltage! voor die broodnodige heavy vitamientjes bij Arrow Classic Rock.
19

mrt

Another Hero in Heaven..

Chuck Berry, één van de pioniers van de rock 'n roll-muziek, is overleden op de leeftijd van 90 jaar.
15

mrt

Arrow Bluesbox

Vanavond tussen 21:00-22:00 No Politics in de Bluesbox! wel de nieuwe Eric Bibb en Chris Bergson Band

 
CONCERTAGENDA


Sting

AFAS Live, Amsterdam
05 april

Bob Dylan

AFAS Live, Amsterdam
16 april

Bob Dylan

AFAS Live, Amsterdam
17 april

Dream Theater

AFAS Live, Amsterdam
25 april

Joe Bonamassa

Ziggo Dome, Amsterdam
29 april